تیرچه کرومیت چیست ؛ و چه کاربردهایی دارد؟!! - راد آهن

تیرچه کرومیت چیست ؛ و چه کاربردهایی دارد؟!!

تیرچه کرومیت چیست ؛ و چه کاربردهایی دارد؟!!

تیرچه کرومیت چیست ؟

 

تیرچه کرومیت یا اصطلاحا تیرچه فلزی ، به قطعات فلزی و سنگی طویلی گفته می شود که به صورت مستطیلی و به صورت شکل زیر بهم متصل می شوند .

تیرچه کرومیت بدون اغراق یکی از ارکان اصلی ساختمان سازی را تشکیل میدهد و یکی از مهمترین کاربرد های آن در ساخت سقف ساختمان ها می باشد.

 

 

اجزای تشکیل دهنده تیرچه کرومیت:

 

1.ورق

2.میلگرد

3.نبشی

 

قسمت تحتانی تیرچه از ورق برش خورده 3 الی 5 میل تولید میشود ،که نشیمنگاه اصلی و جزو ستون های اصلی تیرچه کرومیت است که اعمال فشار از قسمت فوقانی را متحمل می شود.

به سمت بالاتر که میرویم به زیگزاگ های تیرچه می رسیم که از میلگرد های آجدار سایز 10 الی 14 ساخته میشود ، مدل قرارگیری این زیگاگ ها به این صورت ˅˄ میباشد ؛ در روند تولید این میلگرد ها با دستگاه فرمینگ به آن ها شکل زیگزال داده میشود.

آخرین قسمت که فوقانی ترین بخش تیرچه کرومیت است از نبشی های 3 و 4 میل ساخته شده است که به صورت خرک بر روی میلگرد زیگزاگ ها سوار می شود و وظیفه ی حفظ تعادل تیرچه کرومیت را عهده دار هستند.

 

 

تیرچه بتنی :

 

نوع دیگری از تیرچه ها با نام تیرچه بتنی شناخته می شود که در این نوع تیرچه برخلاف تیرچه های کرومیتی که در قسمت تحتانی از ورق برش خورده تولید شده اند این تیرچه از بتن ساخته میشود ، و میلگرد آجدار به حالت زیگزاگ بر روی آن قرار میگیرد اما نکته ی مهم آن نبود نبشی در قسمت فوقانی و قرارگیری میلگرد آجدار در تیرچه بتنی می باشد.

 

کاربرد های تیرچه کرومیت :

 

1.در مقایسه با سایر محصولات ساختمان سازی قیمت مناسبی داشته و استفاده از آن ها برای مصرف کنندگان مقرون به صرفه است.

2.به علت سبکی و عایق بودن در برابرگرما ، حرارت و صدا بسیار پرکاربردند.

3.قابلیت نصب سریع و آسانی دارند و برای پیشبرد کارهای ساختمانی بسیار مناسبند.

4.مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربات و فشار دارند و در اکثر موارد به عنوان مصالح ضد زلزله نیز بسیار مورد استفاده قرار میگیرند.

5.یکی از مهمترین ویژگی های تیرچه کرومیت قابلیت خود ایستایی آن است که بدون نیاز به جک حالت ایستایی دارد.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.